תע"א
בית דין אזורי לעבודה חיפה
|
2675-08
01/11/2010
|
בפני השופט:
עפרה ורבנר
|
- נגד - |
התובע:
ליבשיץ לאונידע"י ב"כ עו"ד איגור גלידר
|
הנתבע:
לקביעת הכרה "במנטרלים" של אסון צ'רנוביל
|
פסק-דין |
פסק דין
פסק דין
בפנינו תביעתו של מר ליבשיץ ליאוניד (להלן: "התובע") על החלטת וועדת ההכרה לפי חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, תשס"א - 2001 (להלן: "הוועדה", "החוק") אשר בהחלטתה מיום 27.01.10 דחתה את בקשתו של התובע להכיר בו כמי שנטל חלק פעיל בפעולות לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל (להלן : "מנטרל") וכזכאי להטבות עפ"י החוק.
מבוא:
ב – 26 באפריל 1986, אירעה בכור הגרעיני בצ'רנוביל, תקלה שהביאה לפיצוץ ולהרס מבנה הכור. כתוצאה מכך, בעשרת הימים שלאחר מכן, נפלטה כמות גדולה של פסולת רדיואקטיבית לסביבה שבסמיכות לכור. ברית המועצות שלחה צוותי ניקוי (להלן: "מנטרלים") לאתר, בכדי לשקם את הנזק ולקבור את הפסולת הגרעינית תחת כיסוי בטון.
עם גלי העלייה ממדינות חבר העמים, עלו לארץ גם מנטרלים שסייעו בפעולות לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל. מספרם של המנטרלים שהגיעו ארצה אינו ידוע במדויק, אך עפ"י ההערכות מדובר בכ- 930 מנטרלים נכון לשנת 2001 ועפ"י רישומים של המחלקה לאפידמיולוגיה בביה"ח כרמל העוקבת אחר כלל נפגעי אסון צ'רנוביל, החל משנת 1993.. בעקבות החשיפה לקרינה הרדיואקטיבית, מצויים המנטרלים בקבוצת סיכון לחלות בסרטן. כמו-כן, ישנו חשש כי האנשים שנחשפו לקרינה יסבלו מהפלות מלאכותיות ומעיוותים גופניים.
נכון לשנת 2001 ועפ"י רישומים של המחלקה לאפידמיולוגיה בביה"ח כרמל העוקבת אחר כלל נפגעי אסון צ'רנוביל, החל משנת 1993.
לאחר עלייתם ארצה איבדו המנטרלים את זכאותם לפיצויים ולמענקים שונים מממשלת רוסיה. מתוך רצון לסייע למנטרלים ומתוך הכרה בחשיבות פעילותם, חוקקה הכנסת את "חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א – 2001".
(יפעת שי, מסמך רקע לדיון בנושא מנטרלי אסון צ'רנוביל, 29 באוקטובר 2001, הכנסת - מרכז מחקר ומידע http://www.knesset.gov.il ).
רקע עובדתי:
התובע הגיש בקשה להכיר בו כמנטרל עפ"י חוק, בקשה זו נדחתה במכתב הוועדה מיום 28/5/02. התובע פנה פעם נוספת לוועדה בתאריך 19/3/08, בקשתו נדחתה בשנית ע"י הוועדה בתאריך 1.06.08, להלן נימוקיה:
"1. הוועדה שהתקיימה בתאריך 1.06.08 דנה באריכות בבקשת מרשך, ולצערה לא מצאה אפשרות להעניק לו מעמד של "מנטרל".
2. האישורים שהומצאו על ידי מר ליבשיץ לאוניד אינם מספקים את דרישות החוק ועל כן מרשך אינו זכאי להיות מוכר כ"מנטרל" על פי החוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א – 2001."
בתאריך 27.1.10 התכנסו חברי הוועדה פעם נוספת לדון בעניינו של התובע. לאחר שעיינו במסמכיו ואף פנו לממשלת בלארוס לבחינת מעמדו כמנטרל, החליטו לדחות את תביעתו. הועדה נימקה את החלטתה כדלהלן:
"הוועדה הייתה ערה לערעורו של המבקש המתנהל בפני בית הדין לעבודה. בערעורו לא הוצגו מסמכים אחרים מאלו שהיו בפני הוועדה בדיונים הקודמים. המסמכים שצורפו על ידי מר ליפשיץ לא הספיקו, מאחר ולא הכילו הוכחה בדבר הכרה בו כ"מנטרל" לפי חוק של ממשלת בלרוס.
בעקבות זה ולפנים משורת הדין הוועדה פנתה באמצעות משרד החוץ לשלטונות בלרוס לבחינת מעמדו כ"מנטרל".
נתקבלה תשובת שלטונות בלרוס בה פורטו אילו ראיות נדרשות שם לקבלת הכרה ונקבע כי הנ"ל אינו עומד בנטל הנדרש, מאחר ולא נמצאו מסמכים המעידים על השתתפותו בעבודות לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל. יתר על כן, נמסר כי במסמכים שכן נמצאו בחקירה שנערכה ע"י רשות בלרוס, לא נמצא מידע כלשהו על כך שמר ליבשיץ השתתף בפעולות לנטרול תוצאות האסון.
(תרגום נוטריוני של תשובת בלרוס מצורף להחלטה זו).
מאחר ובפני שלטונות בלרוס אין את ההוכחות/מסמכים הנדרשים להכיר במר ליבשיץ כ"מנטרל" ומאחר והוא לא הוכר כ"מנטרל" ע"י מדינת בלרוס, נדחית בזה בקשתו להכרה עפ"י חוק."
הרכב חברי הוועדה אשר דנו בעניינו של התובע היה: השופט (בדימוס) דוד ברטוב, ד"ר מלה תבורי, עו"ד אהוד קינן, עו"ס שרה כהן, מר אלכסנדר קלנטירסקי.
כנגד החלטה זו מופנית התובענה דנן.